Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze na 2 lipca wyznaczył końcowy termin składania ofert dla oczekiwanej od lat rozbiórki starego i budowy nowego mostu w Santoku w ciągu DW 158.
Most w Santoku o nośności 30 ton został wybudowany w 1961 roku. Istniejąca nawierzchnia drogi wojewódzkiej – także samego mostu – wykonana jest w technologii bitumicznej. Po latach użytkowania konstrukcja uległa degradacji, stąd potrzeba nowej – zgodnie z informacją w dokumentacji przetargowej, zupełnie nowy most ma powstać w dwa lata. Szacowana wartość tego kontraktu to nieco ponad 44 mln zł.
Realizacja zadania będzie polegać na rozbiórce i budowie nowego mostu. Odcinek drogi, na którym zlokalizowany jest obiekt inżynierski również przewidziany jest do przebudowy. Nowoprojektowana niweleta drogi jest wyniesiona powyżej stanu istniejącego.
Inwestycja zapewni wykonanie obiektu inżynierskiego przenoszącego obciążenie ruchome dla I klasy obciążenia pojazdami samochodowymi oraz odpowiadające tej klasie obciążenie pojazdami specjalnymi wg umowy standaryzacyjnej NATO – STANAG 2021, wpłynie również pozytywnie na bezpieczeństwo ruchu pojazdów i pieszych. Dla zrealizowania opracowanych założeń, projektowany jest tymczasowy most, który przeniesie ruch samochodowy i pieszy w czasie trwania przebudowy.
Inwestycja zlokalizowana jest w miejscowości Santok, na północy lubuskiego, w powiecie gorzowskim, w gminie Santok. Rozbudowywany odcinek drogi wraz z rozbiórką i budową obiektów inżynierskich (most nad rzeką oraz obiekt stanowiący przejazd gospodarczy), wchodzą w skład opracowania, zlokalizowane są w ciągu drogi wojewódzkiej nr 158 zlokalizowanej w terenie częściowo zabudowanym, nizinnym, w bezpośrednim sąsiedztwie rzeki Warty i Noteci (ujście Noteci do Warty; węzeł drogi wodnej Wisła – Odra).
W ramach przebudowy będą wykonane następujących roboty:
budowa tymczasowego mostu,
rozbiórka istniejącej konstrukcji mostu i odcinka drogi stanowiącego dojazdy wraz z konstrukcją i przejazdu gospodarczego stanowiącego dojazd do posesji,
rozbiórka konstrukcji nawierzchni drogi wojewódzkiej, dróg wewnętrznych i pozostałych ciągów komunikacyjnych w niezbędnym zakresie,
budowa nowych obiektów inżynierskich: mostu i przejazdu gospodarczego,
odbudowa i dobudowa nasypów stanowiących korpus drogi wojewódzkiej,
budowa konstrukcji nawierzchni drogi wojewódzkiej, dróg wewnętrznych, zatoki autobusowej, ciągów pieszo-rowerowych i chodnika, demontaż i ponowny montaż wiaty przystankowej,
wykonanie robót towarzyszących związanych z przebudową sieci,
rozbiórkę mostu tymczasowego,
wykonanie prac wykończeniowych i oznakowania.
Odcinek drogi, przebiega przez tereny stanowiące przede wszystkim nieużytki, tereny zalesione i zakrzewione oraz w części północnej pojedyncze zabudowania mieszkalne oraz usługowe.
