Budowa obwodnicy Drezdenka wchodzi w kolejny etap, a prace postępują zgodnie z harmonogramem. Nowa trasa o długości 3,56 km poprawi bezpieczeństwo i komfort mieszkańców, odciążając centrum miasta z ruchu tranzytowego.
Budowa obwodnicy Drezdenka w lubuskim, realizowana przez Budimex SA, przekroczyła właśnie 90 procent zaawansowania robót. Zakres projektu obejmuje budowę drogi klasy G, mostu nad rzeką Noteć i Starą Notecią o długości 346 m, wiaduktu kolejowego, czterech przejazdów gospodarczych oraz pięciu przejść dla zwierząt. Obwodnica będzie połączona z istniejącą siecią dróg poprzez rondo w miejscowości Klesno, które integruje trasę wojewódzką nr 160 z drogą nr 156.
– Budowa obwodnicy Drezdenka jest jednym z kluczowych projektów infrastrukturalnych w północnej części województwa lubuskiego. Pomimo wyzwań terenowych i hydrologicznych, utrzymujemy wysokie tempo robót i realizujemy kolejne etapy inwestycji zgodnie z planem. To inwestycja, która realnie poprawi jakość życia mieszkańców – mówi Sławomir Krekora, dyrektor kontraktu z Budimex SA.
Na budowie wykonano już m.in. 30 tys. m sześć. wymian gruntu, 300 tys. m sześć. nasypów drogowych, 11 tys. ton podbudowy z kruszywa oraz 16 tys. ton mieszanek mineralno-asfaltowych. Do konstrukcji mostu zużyto ponad 4,9 tys. m sześć. betonu i 1300 ton stali, w tym 700 ton zbrojeniowej i 630 ton konstrukcyjnej. Prace prowadzone są z użyciem nowoczesnych technologii oraz rozwiązań geotechnicznych, co pozwala na zachowanie stabilności nasypów na terenach zalewowych.
Budowa prowadzona jest w sąsiedztwie obszarów Natura 2000, dlatego projekt od początku uwzględnia rozwiązania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko. Przewidziano specjalne przejścia pod korpusem drogi umożliwiające migrację zwierząt, a także nasadzenia kompensacyjne i zadrzewienia ochronne.
Nowa obwodnica ma strategiczne znaczenie dla Drezdenka i okolicznych miejscowości. Pozwoli wyprowadzić ruch ciężarowy poza centrum miasta, w którym dziś znajduje się gęsta i zabytkowa zabudowa. Nowa droga zmniejszy hałas, drgania i emisję spalin, poprawiając bezpieczeństwo oraz komfort życia mieszkańców.
Inwestycja realizowana jest na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze w formule „optymalizuj i buduj” przy wsparciu finansowym Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na zadania obwodnicowe. Wartość kontraktu wynosi 108 mln zł brutto. W szczytowym momencie na budowie pracowało ponad 700 osób.
